Så funkar insamlingen
Så transporteras insamlade elprodukter och batterier
Första delen av insamlingsprocessen är upphämtning och transport. El-Kretsen hämtar avfall från kommuner, butiker och de cirka 5 000 batteriholkar som placerats ut runt om i landet.
I Sverige är det kommunerna som står för det finmaskiga insamlingssystemet. Kommunen sätter upp både fastighetsnära och mobila miljöstationer där invånarna kan lämna sitt avfall. Men grunden i insamlingen är de bemannade återvinningscentralerna. I Sverige finns cirka 600 sådana, från norr till söder. El-Kretsens specialiserade transportörer hämtar upp avfallet och forslar det vidare till en återvinningsanläggning för vidare hantering. Transportörerna registrerar alltid El-Kretsens kärl och dess unika ID-nummer för att säkerställa att avfallet transporteras till rätt plats.
Det här samlas in
El-Kretsen hämtar upp och transporterar avfall från alla typer av produkter som drivs eller är beroende av antingen sladdar eller batterier. Även tillbehör och komponenter till elektroniska produkter samlas in: exempelvis fjärrkontroller, kontaktdosor och tangentbord.
Elavfall delas in i olika kategorier:
- Bildskärmsprodukter
- Bärbara batterier
- Diverse el
- Kylskåp, frysar samt andra kylmöbler
- Raka lysrör – inklusive ledlysrör
- Stora vitvaror – diskmaskiner, spisar, torktumlare, tvättmaskiner och liknande
- Övriga ljuskällor – inklusive LED-lampor
Transporter med hänsyn till klimatet
Transporter är den största direkt klimatpåverkande delen av El-Kretsens verksamhet. Därför samarbetar El-Kretsen enbart med certifierade och pålitliga transportörer – och vi ställer höga krav på alla samarbetspartners. Vi arbetar även aktivt med att minska utsläppen genom att planera rutterna så effektivt som möjligt.
Du kan läsa mer om hur El-Kretsen tar ansvar för klimatet i hållbarhetspolicyn.
El-Kretsens transportörer
- Alwex
- BDX
- Ekdahls Miljö AB
- Gotlands Åkericentral AB
- Hagéns Åkeri AB
- Halmstad Bärarelag AB
- JPL Miljölogistik
- JRAB
- LOTUS
- m4
- MLT AB
- Nora Linde Frakt
- S-E Westerlunds Åkeri AB
- Stentorps Service AB
- Äktab
Anteckningsskyldighet för transportörer
När farligt avfall transporteras inom Sverige ska det åtföljas av ett transportdokument. Det här kallas för Anteckningsskyldighet. El-Kretsen har anteckningsansvaret för transporter av konsumentavfall från konsumenter och verksamheter.
Har du anteckningsskyldighet?
Är du osäker på om du har anteckningsskyldighet som transportör? Gör ett enkelt test.
Transporterar du andras avfall (från A till B)?
Vem behöver ta fram ett transportdokument?
För vissa typer av avfallstransporter krävs ett transportdokument. Det fungerar som ett bevis på att avfallet hanteras enligt gällande regler och måste innehålla specifik information om både avfallet och transporten. Här får du koll på vem som ansvarar för dokumentet och vad det ska innehålla.
Transportdokumentet ska tas fram av:
- Den som i en yrkesmässig verksamhet lämnar avfall men inte själv transporterar det (lämnaren), och den som tar emot avfallet för transport.
- Den som yrkesmässigt transporterar avfall som lämnats av hushåll.
- Den som själv transporterar avfall som uppkommit i den egna yrkesmässiga verksamheten.
Vad ska transportdokumentet innehålla?
- Avfallstyp
- Avfallets vikt i kg
- Datum för transport
- Från vilken ursprunglig plats och till vilken slutlig plats avfallet transporteras
- Transportör
- Lämnare och slutlig mottagare (om sådana finns)
Underskrift
Dokumentet ska undertecknas av transportören och, om sådan finns, av lämnaren. Används ett elektroniskt dokument krävs elektronisk signatur.